Monday 21 December 2015

TERIMA KASIH

" Terima kasih UKM "

Saya perlu nyatakan di sini setinggi penghargaan saya kepada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) kerana telah membuka minda saya untuk menyertai aktiviti bersifat kesukarelawan. Saya mula bersama aktiviti seperti ini bila mana berada di UKM. Dari awal mengurus program dengan jawatan Ahli Jawatankuasa Kecil (AJK), kemudian dinaik pangkat menjadi Exco perlaksana program, dan akhirnya menjadi pengarah program/aktiviti. Semua ini saya belajar di UKM. Pendedahan yang baik kepada diri saya.

Sebenarnya bukan mudah untuk kita memecahkan tembok/halangan dalam diri kita untuk terjun ke dalam aktiviti seperti ini. Pada awalnya kita akan bermain dengan alasan dalam diri. Kebiasaannya, tidak mempunyai masa adalah alasan paling popular yang diberikan. Saya tertanya-tanya juga, terlalu banyak komitmen yang perlu dilunaskan oleh seorang manusia yang bergelar mahasiswa?

Selepas alasan ini berjaya ditewaskan, akan hadir alasan yang kedua iaitu mahu fokus kepada pembelajaran. Benar, niat paling asas kita masuk ke menara gading ini adalah untuk belajar. Mencapai matlamat untuk berjaya dalam bidang pengkhususan yang diambil. Misi melunaskan harapan mak dan abah di kampung akan menguatkan lagi alasan ini. Untuk alasan ini, saya serahkan kepada diri masing-masing untuk menilai. Seperkara yang perlu diingatkan, kita tidak mampu untuk menipu diri sendiri.

Terlalu banyak alasan lain yang digunakan untuk kita tidak turut serta dalam aktiviti seperti ini. Bermain dengan isu keselamatan, kesihatan, minat, dan lain-lain lagi. Segala yang saya tulis ini adalah dari kisah saya. Kisan penulis menceritakan perjalanan hidup dia. Memang ini yang telah saya lakukan sebelum ini.

Antara sebab yang berjaya melumpuhkan terlalu banyak alasan dalam diri saya ialah sahabat. 

" Terima Kasih SAHABAT "

Sahabat telah banyak mempengaruhi daya fikir, tindakkan, kelakuan saya sepanjang berada di universiti. Sebab itu penting untuk kita mempunyai sahabat yang mampu membimbing kita ke haluan yang betul.

Saya berkawan dengan semua jenis orang. Walaupun berbeza jalur politik (Politik kampus), berbeza kaum, bahasa, latar belakang, kursus pengajian, gender dan lain-lain lagi. Atas kepelbagaian dalam persahabatan ini telah membentuk diri saya. Sedikit sebanyak saya sudah berubah menjadi orang yang baru (Saya berharap masih berada di atas landasan yang benar. Amin). Terima kasih sekali lagi sahabat.

Selepas tamat zaman universiti ini, saya masih memegang erat perhubungan persahabatan ini. Bukan mudah untuk saya lupakan liku-liku cabaran, suka dan duka kami bersama di alam universiti. Haha. Saya tahu ada yang tidak senang dengan saya. Disuruh berhati-hati dengan saya supaya tidak terpengaruh dengan idea/kelakuan saya yang buruk. Biarlah, itu urusan mereka. 

" Ukhwah kami hanya Allah yang tahu, kata seorang sahabat "

Saya rasa penulisan kali ini sudah lari jauh sedikit dari misi asal entri kali ini. Haha. Maafkan saya, ayuh kembali ke misi asal. Saya sebenarnya ingin mengajak kita semua untuk turun ke lapangan bersama masyarakat. Untuk kita bersama membantu masyarakat. Dalam keadaan kos sara hidup yang semakin meningkat. Himpitan dari pelbagai sisi telah menyebabkan lebih ramai terseksa. 

Menjalankan aktiviti bersama sahabat, iaitu orang yang kita kenal dalam dan luar lebih seronok untuk difikirkan. Ia akan mengembalikan zaman di universiti, saat kita bekerjasama menjalankan aktiviti/program yang kita rancang bersama. Sebab itu, saya tidak berfikir panjang untuk kembali bersama sahabat untuk kita menjalankan misi ini. 

Saya jemput pembaca untuk like page Facebook INSAN : Initiative for Malaysian Humanitarian

InsyaAllah akan saya ceritakan lebih lanjut berkenaan INSAN ini di-entri yang kemudian ya :) 



 Semoga usaha kami ini akan menghasilkan manfaat buat semua. Amin :)

Sekian,

Amer Gerrard
The Typewriter



2 comments: