Thursday 17 December 2015

SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN


Sudah berminggu saya menjadi pakar mengkaji cuaca. Melihat perubahan cuaca yang berlaku setiap hari. Dari pagi hingga ke malam saya memerhati. Malangnya, saya masih gagal untuk memahami pola cuaca di Kuala Lumpur dan Putrajaya. 

Waktu Pagi 

Waktu Tengahari

Waktu Petang

Jika diperhatikan pada gambar di atas, cuaca sangat baik. Percayalah, cuaca itu boleh berubah dalam sekelip mata sahaja. Kita bukan Tuhan yang mengetahui apa yang akan berlaku pada masa hadapan.

Pernah sekali saya sudah bersiap untuk riadah di Tasik Titiwangsa pada sebelah petang. Saya melihat cuaca sangat baik dari pejabat saya. Sampai sahaja saya di Tasik Titiwangsa, hujan lebat telah turun. Saya telah basah hampir separuh badan. Alhamdulillah, saya sempat berteduh di Masjid Ibnu Sina, Tasik Titiwangsa. 

Antara tanda awal untuk hujan turun ialah awan akan berubah menjadi gelap. Benar, ia memang berlaku. Cumanya, sekarang ini proses perubahan itu berlaku sangat cepat. Dari cuaca yang cerah, tiba-tiba ia berubah menjadi gelap, dan akhirnya hujan turun dengan lebatnya. Hebat bukan kekuasaan Allah. 

Alhamdulillah, kita patut bersyukur dengan nikmat hujan yang Allah turunkan ini. Dan kita harus berdoa:

" Allahumma Soyyiban Nafi'a "

Maksudnya:

" Ya Allah, jadikanlah ia hujan yang bermanfaat " 

.........................

Pepatah melayu ada berkata:

" Sediakan payung sebelum hujan " 

Ulanglah beribu kali pepatah ini, tetapi tidak pernah diambil tindakkan. Sudah tahu ia musim hujan, tapi masih tidak mengambil langkah bersedia menghadapi hujan. 

Sebagai contoh, saya selalu pulang ke rumah dalam keadaan hujan. Bila hujan turun, saya akan mengeluh di dalam hati (Jangan buat).

" Mandi hujan lagi hari ini. Hmmm "

Hari-hari mengeluh tiada guna. Baju hujan masih saya tidak beli. Dan asyik merungut basah sahaja. 

.........................

Sekarang ini apa yang perlu saya lakukan ialah membeli baju hujan. Sekurang-kurangnya saya sudah bersedia untuk menghadapi hujan yang saya tidak duga akan turun. 

.........................

Saya ingin bertanya, 

" Sudahkah mengambil langkah perlindungan untuk diri KITA sendiri ? " 

Sekian, 

Amer Gerrard
The Typewriter 



No comments:

Post a Comment