Monday 14 December 2015

" AMER SUDAH BERUBAH "

Oktober lepas bertemu sahabat yang sudah lama tidak berjumpa. Hampir 2 tahun lebih tidak bersua muka. Memori terakhir bersama ketika berkejaran membaling belon berisi air ketika Bulan Mesra Pelajar (BMP) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sesi 2011/2012. Cukup sedikit sejarah lepas, jangan diceritakan lagi, takut ada yang kecewa :P

Hampir 1 jam lebih saya tidak henti bercerita, menyentuh isu itu dan ini. Dia hanya mencelah sebentar, kemudian senyum dan ketawa. Mungkin terkesima dengan cara saya mengawal suasana ketika itu. Haha. 

Akhirnya, muncul dari mulut dia,

" Amer sudah berubah. Berbeza dari dahulu " 

Itu adalah sedikit sebanyak dialog dia tuturkan. 

Saya berfikir sejenak, memang benar telah banyak perubahan yang saya lalui dalam kehidupan ini. Kalau dibandingkan dengan tahun yang sudah, saya tidak menyangka akan jadi seperti ini. 

Teringat saya pada zaman persekolahan. Diberikan jawatan menjadi pengawas sekolah pada tingkatan 5. Jiwa muda waktu itu, saya memberontak secara senyap. Buka sesi persekolahan, saya pergi sekolah memakai baju berwarna putih dan bukan baju biru (Uniform pengawas). Alhamdulillah, tiada apa-apa respon dari cikgu sekolah. 

Saya bertindak sedemikian kerana saya tidak suka aktiviti berpesatuan seperti itu. Kena baca doa sewaktu perhimpunan, menjadi pengacara majlis perhimpunan sekolah, buat spot-check pelajar dan lain-lain. Eh, rimas betul saya. 

Bila bab ko-kurikulum sepert biasa saya akan sertai persatuan yang sangat tidak aktif. Cukup sekadar syarat saya sertai persatuan. Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) dan Bomba adalah persatuan yang akan saya kejar dahulu. Saya yakin, hati saya amat dekat dengan persatuan ini. Iya, 2 persatuan ini adalah persatuan yang tidak aktif pada zaman saya. 

Percayalah, tiada cerita menarik yang boleh saya ceritakan berkenaan saya pada zaman persekolahan peringkat menengah. Sangat membosankan, tidak menarik dan mendatar. Haha. 

Suka untuk dinyatakan di sini, saya berjaya memecahkan ego saya sedikit pada zaman matrikulasi (KMNS). Berjaya memenangi pertandingan menjadi ketua praktikum H1P6. Ramai calon-calon yang hebat saya berjaya tewaskan dengan mudah. Mungkin orang sudah nampak sifat kepimpinan dalam diri saya. Haha. 

Terima kasih Universiti Kebangsaan Malaysia. Saya telah berjaya memusnahkan sebahagian halangan dan ego yang selama ini menghantui diri saya. Terlalu banyak perkara telah saya lakukan semasa zaman di UKM. Dari perkara baik, hingga ke perkara yang nakal :P

Tidak mahu menceritakan apa yang berlaku pada zaman UKM. Cukup sekadar makluman saya sudah menjadi Amer Gerrard. Si budak nakal yang disalah tafsir orang. Haha

Kita boleh duduk sembang sambil minum teh tarik untuk bercerita lebih. Boleh juga sembang berkenaan perancangan kewangan ;)


No comments:

Post a Comment